Antonín Dvořák: Klavírní kvintet č. 2 op. 81 & Smyčcový kvintet op. 97

bbc-music-magazine-award.png
Disc of the Month
BBC Music Magazine (2017)
presto-classical.png
Recording of the Week
Presto Classical (2017)
the-sunday-times.png
Album of the Week
The Sunday Times (2017)
classic-fm-gramophone-award.png
Editor's Choice
Gramophone (2017)
presto-classical.png
Recording of the Year
Presto Classical (2017)
diapason-dor-de-lannee.png
Diapason d´Or
Diapason (2018)

Ukázky z alba

Antonín Dvořák: Klavírní kvintet č. 2 A dur, op. 81 (B. 155)

01. Allegro, ma non tanto
02. Dumka. Andante con moto
03. Scherzo (Furiant). Molto vivace
04. Finale. Allegro

Antonín Dvořák: Smyčcový kvintet Es dur, op. 97 (B. 180)

01. Allegro non tanto
02. Allegro vivo
03. Larghetto
04. Finale. Allegro giusto

Informace o albu

SU4195-2, datum vydání 20. 10. 2017

Soubor Pavel Haas Quartet, rozšířený o violistu Pavla Nikla, bezesporu zachycuje autorovu hloubavou náladu v úvodu první věty, ale zároveň se mu daří dosáhnout pevné rovnováhy mezi něhou a euforií. Stejně působivé je i scherzo, kde bujará „tancovačka“ v hlavní části kontrastuje s čarokrásně zahraným triem. Sólové linky v celé pomalé větě znějí úchvatně a finále se vyznačuje důmyslným podáním i nepotlačitelnou energií.

BBC MUSIC MAGAZINE, LISTOPAD 2017

Sedm let po triumfu s Dvořákovými kvartety (SU4038-2, op. 96 Americký a op. 106 – Gramophone Award „Nahrávka roku“) se Pavel Haas Quartet ke Dvořákovi vrací. Pro nahrávku kvintetů přizval dva hosty: pianistu Borise Giltburga (vítěz soutěže Královny Alžběty 2013) a zakládajícího člena PHQ Pavla Nikla. Druhý Dvořákův klavírní kvintet vznikl na skladatelově milovaném letním sídle Vysoká na sklonku léta 1887. Proslulý kritik Eduard Hanslick přijal vídeňské provedení díla s nadšením: „Patří k jeho nejkrásnějším pracím. Je to pravý Dvořák.“ Smyčcový kvintet op. 97, byť jen o 6 let mladší, představuje docela „jiného Dvořáka“. Po Novosvětské a Americkém kvartetu je skladatelovou třetí skladbou vzniklou na americkém kontinentu. Kromě inspirace hudbou indiánů kmene Irokézů, s níž se Dvořák setkal v létě 1893 ve Spillville, je např. 3. věta postavena na tématu, jež zvažoval jako možnou novou americkou hymnu. A Hanslickovo dobrozdání? „Je to snad nejjednodušší, nejpřirozenější a nejspokojenější hudba, jaká byla od Haydnových časů zkomponována. Bezstarostné ucho se z ní těší, aniž se náš duch jen jediný okamžik nudí.“ Pavel Haas Quartet je v Dvořákovi doma; slovy Sunday Times: „v tomto repertoáru dnes prostě nemají konkurenci“.

Pavel Haas Quartet si od svého založení v roce 2002 za své vynikající, barvité nahrávky vysloužilo řadu ocenění. A za jejich poslední výpravu do světa Dvořákovy hudby budou jistě následovat další. Členové tělesa zde předvádějí úchvatné výkony. Každý z nich si zachovává vlastní jedinečnost, ale na vytváření zvláštního kouzla se podílejí společně, ať už jde o jiskrnou „furiantskou“ větu Klavírního kvintetu č. 2 A dur, op. 81 (kde se Boris Giltburg projevuje nejprchlivěji) nebo o snovou, písňovou úvodní větu Smyčcového kvartetu Es dur, op. 97, evokující široce otevřenou krajinu venkovské Iowy. Vřele doporučujeme.

THE OBSERVER, ŘÍJEN 2017

V případě tohoto tělesa mne vždy ohromí rozsah dynamiky a barevnosti tónů, jež hráči vytvářejí, i dokonalá jednota zvuku, která však v patřičných místech nechává vyniknout výkonům jednotlivých členů kvarteta. Dobrým příkladem je samotný začátek klavírního kvintetu – jemnou melodii hranou na violoncello doplňuje pouze houpavý klavírní doprovod, čímž vzniká nádherný tlumený úvod, který v podání cellisty Petera Jarůška vyznívá přímo vznešeně. Za pozornost stojí také první věta smyčcového kvartetu, kde hudebníci nejprve hrají s takovou vervou, až se zdá, že se jim každou chvíli zpřetrhají struny, a poté se přesunou k jemným, lehounkým akordům.

PRESTO CLASSICAL, ŘÍJEN 2017

Jde o další triumfální položku v už tak cenami ověnčené diskografii Pavel Haas Quartet.

GRAMOPHONE, LISTOPAD 2017

Nasazení a inspirace interpretů nepoleví ani na okamžik: mezi panoramatickými pohledy tu nalézáme akcenty uštědřované se stejnou vervou jako u Smetany z roku 2015 (5 ladiček, viz č. 639 ), neuvěřitelnou zpěvnost a barevnost, nad jakou musí zblednout závistí všichni ti, kdo se s touto skladbou pokusili utkat v oněch patnácti letech od nahrávky Talichova kvarteta... Jsme nadšeni.

DIAPASON, ÚNOR 2018

Další alba

album-vypis.png

Bedřich Smetana: Smyčcový kvartet č. 1 e moll „Z mého života“ & Smyčcový kvartet č. 2 d moll

05album-Schubert-detail.png

Franz Schubert: Smyčcový kvartet č. 14 d moll „Smrt a dívka“ & Smyčcový kvintet C dur

04album-Dvorak01-detail.png

Antonín Dvořák: Smyčcový kvartet G dur, op. 106 & Smyčcový kvartet F dur, op. 96 „Americký“

album-detail.png

Sergej Prokofjev: Smyčcové kvartety č. 1 a 2, Sonáta pro dvoje housle

02album-Janacek02-detail.png

Leoš Janáček: Smyčcový kvartet č. 1 z podnětu Tolstého Kreutzerovy sonáty & Pavel Haas: Smyčcové kvartety č. 1 a 3

01album-Janacek01-detail.png

Leoš Janáček: Smyčcový kvartet č. 2 „Listy důvěrné“ & Pavel Haas: Smyčcový kvartet č. 2 „Z Opičích hor“

Celá diskografie