Recenze v lednovém čísle časopisu The Strad

19. 1. 2018

Skvěle semknuté, úchvatné podání Dvořákovy hudby

The_Strad_logo

"Reakční napětí, na němž je postaveno renomé tohoto kvarteta a jeho přitažlivé hry, může někdy posluchače unavovat i rozčilovat, ale zde soubor vytváří naprosto podmanivý hudební zážitek. Boris Giltburg, který hraje jako host v Dvořákově Klavírním kvintetu č. 2, působí, jako by se téměř obával zapojit do tohoto semknutého a intuitivního tělesa. Tím však dochází ke zvýšení citlivosti podání, v němž jemnost a detail pouze neokouzlují, ale dodávají hudbě energii. 

Napjaté očekávání je zde všudypřítomné. V kolísavém, dráždivém frázování Veroniky Jarůškové v začátcích Allegra slyšíme předzvěst exploze. Pružnost a lehkost přítomná ve všech větách posluchači učaruje. Široká škála barev se projevuje zejména v tematických cyklech, které uzavírají větu Dumky, nebo ve dvou sledech zastřených akordů na konci finále. S hostujícím violistou v podobě svého bývalého člena Pavla Nikla nemá Pavel Haas Quartet jediný důvod se v provedení Dvořákova Smyčcového kvintetu, op. 97 nijak přizpůsobovat ani omezovat. Při poslechu této nahrávky není na místě oddávat se poklidnému snění ani u pasáží, jež takový pocit navozují – ten je přítomen na nedávném albu Škampova kvarteta (recenzovaném v září 2017). Převládá úzkostné napětí, které v tomto případě spolu s působivým zvukem přímo uchvacuje."

Andrew Mellor

The Strad, leden 2017

RECENZE V ORIGINÁLE

Všechny novinky