Dmitrij Šostakovič: Smyčcové kvartety č. 2, 7, 8

presto-classical.png
Recording of the Week
Presto Classical (2019)
oceneni-Europadisc.png
Disc of the Week
Europadisc (2019)
oceneni-the-times.png
The 100 Best Records of the Year
The Times (2019)
oceneni-ClassicPragueAwards.png
Recording of the Year
Classic Prague Award (2020)

Ukázky z alba

Dmitrij Šostakovič: Smyčcový kvartet č. 2 A dur, op. 68

01. Ouvertura. Moderato con moto
02. Recitativ a romance. Adagio
03. Valčík. Allegro
04. Téma s variacemi. Adagio - Moderato con moto

Dmitrij Šostakovič: Smyčcový kvartet č. 7 fis moll, op. 108

01. Allegretto
02. Lento
03. Allegro - Allegretto

Dmitrij Šostakovič: Smyčcový kvartet č. 8 c moll, op. 110

01. Largo
02. Allegro molto
03. Allegretto
04. Largo
05. Largo

Informace o albu

SU4271-2, datum vydání 25. 10. 2019

Nepochybně jde o jeden z nejponuřejších a nejkrásnějších snímků roku, přičemž jsou všechny tři kvartety interpretovány (zejména často nahrávaný osmý) tak bezprostředně, že byste přísahali, že sotva na stránce uschl inkoust.

PRESTO CLASSICAL, LISTOPAD 2019

Šostakovič – to je výzva, se kterou se každé kvarteto dříve či později musí popasovat. V případě Pavel Haas Quartet se však zdá, že je to jejich vlastní země. Jejich nespoutaná, impulsivní, místy frenetická energie, smysl pro extrémní kontrasty, schopnost gradace z dechberoucí jemnosti a něhy po symfonickou dramatičnost, to vše jsou prostředky Šostakovičovi a jeho hudbě bytostně vlastní. Druhý kvartet (1944), byť komponovaný v bezpečném zázemí, odráží bolest, nejistotu a rozervanost života uprostřed války (jímavý Recitativ houslí Veroniky Jarůškové ve 2. větě!). Kvartety č. 7 a 8 vznikly v roce 1960 a oba jsou velmi niternou zpovědí. Sedmý, nejkratší z celého cyklu, věnoval Šostakovič památce své první ženy. Osmý pak autor patrně zamýšlel jako svůj vlastní epitaf, v době, kdy se nacházel na tenké hraně mezi životem a smrtí. Autobiografický charakter díla je zřejmý i z úvodního čtyřtónového motivu (D-Es-C-H), autorova hudebního podpisu, který se ve skladbě stále vrací. PHQ překračují propast času i bariéru osobní fyzické existence a vstupují do samého středu Šostakovičovy hudby, v plné škále emocí a s bezprostředností, jako by to byla hudba jejich nejvlastnější.

Impozantní spojení téměř orchestrální hloubky tónu s těkavou, komorní citlivostí je nejvýznamnějším rysem jejich působivého provedení osmého kvartetu c moll. Přednes PHQ je intenzivní a pronikavý,  současně však ponechává dostatečný prostor pro vyjádření výrazně osobního charakteru hudby.

EUROPADISC, ŘÍJEN 2019

Znamenitý Pavel Haas Quartet zde provádí tři Šostakovičovy kvartety: druhý, který je působivě přemítavou reakcí na válečné utrpení a pocit úzkosti, vyjádřené precizně a důkladně; stručný sedmý, který skladatel napsal na památku své manželky, s vroucně zachycenou směsí příjemných vzpomínek, neklidu a oduševnělého žalu; a drásavý osmý, hymnus tragédii a hněvu, který představuje strhující vyvrcholení této fascinující nahrávky.

THE SCOTSMAN, ŘÍJEN 2019

Pozoruhodná je jejich interpretace první a třetí věty. V úvodní části hudebníci ukazují vícerozměrnost emocí, od robustního úvodu v A dur až po děsivost střední sekce. U takového množství změn nálady  je pro každý soubor nesmírně náročné udržet proudění energie od začátku do konce. PHQ to zvládají vskutku působivě.

THE CLASSIC REVIEW, LISTOPAD 2019

Je to naprosto hrůzostrašně intenzivní. Je to také skoro neposlouchatelné, je to skvostné, je to nesmírně zanícená hra, je to hluboká, hluboká upřímnost.

BBC RADIO 3 RECORD REVIEW, LISTOPAD 2019

Poslouchat tyto české hudebníky vždy stojí za to. Působivé je především jejich provedení úzkostí postoupeného biografického kvartetu c moll (č. 8), ale také zoufalstvím překypujícího, i když krátkého, kvartetu fis moll (č. 7), napsaného na památku skladatelovy první manželky. Jejich podání druhého kvartetu A dur je rozlehlé, intenzivní a symfonicky pojaté.

THE SUNDAY TIMES, LISTOPAD 2019

Hudebníci zde vynikají zejména lehkostí provedení – jemné nuance barev, linií a struktur jsou podávány s téměř přízračnou intenzitou.

BBC MUSIC MAGAZINE, VÁNOCE 2019

Na těchto provedeních mě nejvíce uchvacuje schopnost souboru dostat se k samému jádru hudby,  jejich podmanivě nápaditá koncepce textury, instrumentální vyváženost a smysl pro nuance.

BBC MUSIC MAGAZINE, LEDEN 2020

Další alba

07album-Dvorak02-detail.png

Antonín Dvořák: Klavírní kvintet č. 2 op. 81 & Smyčcový kvintet op. 97

album-vypis.png

Bedřich Smetana: Smyčcový kvartet č. 1 e moll „Z mého života“ & Smyčcový kvartet č. 2 d moll

05album-Schubert-detail.png

Franz Schubert: Smyčcový kvartet č. 14 d moll „Smrt a dívka“ & Smyčcový kvintet C dur

04album-Dvorak01-detail.png

Antonín Dvořák: Smyčcový kvartet G dur, op. 106 & Smyčcový kvartet F dur, op. 96 „Americký“

album-detail.png

Sergej Prokofjev: Smyčcové kvartety č. 1 a 2, Sonáta pro dvoje housle

02album-Janacek02-detail.png

Leoš Janáček: Smyčcový kvartet č. 1 z podnětu Tolstého Kreutzerovy sonáty & Pavel Haas: Smyčcové kvartety č. 1 a 3

01album-Janacek01-detail.png

Leoš Janáček: Smyčcový kvartet č. 2 „Listy důvěrné“ & Pavel Haas: Smyčcový kvartet č. 2 „Z Opičích hor“

Celá diskografie